Monday, October 12, 2009

"Jalan-jalan cari ulamak"

Sepenuhnya benar kalam al-Attas yang menyebut bahawasanya permasalahan kaum muslimin pada hari ini berakar dari penyelewengan terhadap ilmu pengetahuan lalu melahirkan golongan yang tak punya adab. Pemikiran al-Attas ini memang bersangatan cocoknya dengan isu2 ummat Islam hari ini malah melampaui masalah2 yang menimpa tamadun Barat bertimpa-timpa. Lantas epistemologi (falsafah ilmu) Islam perlu kita fahami seutuhnya. Ini tersangat penting dan utama. Kalau tidak, kita jadi makhluk bingung atau pun “bengong” serta menjadi-jadi pula sikap bodoh-keliru-sombong dalam diri kerana mudah terpesona akan keseni-rasaan tamadun kehaiwanan Barat. “Faham Adab” yang dirumus khas oleh Al-Attas sebagai jalan keluar dari kebingungan ini juga seharusnya kita hayati selain sejarah orang-orang dahulu (yang lebih objektifnya disini sejarah Melayu) kerana mereka berada di rantai persejarahan yang lebih hampir dengan tradisi keilmuan Islam hakiki berbanding dengan zaman letak-duduknya kita. Inilah perbedaan nasib sejarah. Kita akur tetapi dalam masa yang sama mengakui sentiasa wujud “rantai” lain anugerah ALLAHswt buat ummat Muhammad saw. Baginda saw meninggalkan kita dua rujukan autentik secara langsung : Al-Quran dan As-Sunnah serta secara tidak langsung : Al-Ulamak (“Ulamak pewaris nabi”-HR Muslim). Bukankah alQuran itu kandungannya didominasi oleh sejarah ? Pandanglah jauh kebelakang (sejarah) untuk mendapatkan pandangan nan saujana di hadapan. Untuk itu mari kita fikirkan sedalamnya persoalan ini : Sejauh mana gunanya cermin pandang belakang pada seorang pemandu ?

Okey. Kita masuk tajuk.

Baru-baru ini (6-9 Oktober 09) saya mengikuti Program Jaulah Ulamak 09 anjuran Persatuan Anak Sebelah Utara (PAKSU) Darul Quran. Sedari awal sudah membara keghairahan untuk menjejak ulamak2 di Malaysia yang masih berpegang dengan aliran tradisi keilmuan Islam silam. Almaklum, keghairahan itu terlebih dahulu dijelmakan oleh pembacaan sendiri serta faktor seorang sahabat di PKPIM. Terima kasih khas buat saudaraku tercinta Fazril. Berkenaan program ini, dengan tegasnya saya berkata bahawa sesungguhnya inilah antara program yang paling memberi kesan mendalam buat diri saya dan saya sangat menikmatinya. Hal ini disokong kuat oleh hati saya sendiri. Secara keseluruhannya, memang saya berpuas hati dengan perjalanan program serta apa yang lebih penting pencapaian matlamat program. AlhamdulILLAH. Saya benar2 berharap setiap peserta serta ajk program turut menjiwai program ini setelusnya.

Kami dijadualkan melawat lima buah pondok pengajian serata Kedah serta Perak. Antaranya termasuk Madrasah Ar-Rahmaniyyah, Sik, Kedah, pondok yang dipimpin Tuan Guru Hj Salleh Hj Musa. TG Hj Salleh merupakan antara ulamak tersohor di bumi jelapang padi. Masyhur beliau dengan gelaran “Bapak Tauhid” lantaran keilmuan dalam ilmu itu. Pernah berguru dengan tiga orang ulamak tersohor Melayu yang berpeluang mengajar di Masjidil Haram iaitu Syeikh Abdul Qadir Al-Mandili Al-Indonesia, Syeikh Yasin Fadani, dan Syeikh Wan Ismail Al-Fathani selain ulamak2 besar di tanah air seperti Tuan Hussein Kedah di Pulau Pinang, Pak Chu Him di Kedah serta berguru juga beliau dengan ayahandanya sendiri iaitu anak murid Tok Kenali. Pondok2 lain yang dikunjungi ialah Madrasah Az-Zuhdiyyah di Baling (Tuan Guru Hj. Rafaei b. Yaakob), Madrasah Ad-Diniyyah Al-Latifiah di Pengkalan Hulu (Tuan Guru Hj. Abd. Latif b. Abd. Rahman), Madrasah As-Syafi’iyyah di Jitra (Tuan Guru Ust. Khairul Anuar b. Syaf’ie) dan Madrasah di Sg. Karangan, Kulim (Tuan Guru Ust. Adnan). Banyak sekali mutiara2 nasihat yang kami tadah daripada tuan guru - tuan guru ini.

Sebaik sahaja menjejaki tanah bumi Kedah, rombongan kami yang seramai 48 orang menziarahi dahulu rumah Ustaz Tahir di Sungai Petani. Beliau merupakan seorang alim yang turut berpegang teguh dengan sistem pengajian ilmu yang diambil secara talaqqi (mengadap guru). Di sini saya mahu menulis satu juzuk kecil kata-kata Ustaz Tahir pada pagi itu (lebih kurang) :

“….saya nak jelaskan definisi ulamak di Nusantara. Kalau ‘alim besar, di Kelantan di panggil Tok Ayah. Tok guru saya orang panggil Tok Ayah Zid. Kat Pattani pun sama. Kalau di Jawa dipanggil Pak Kiyai. Kalimantan-Tuan. Cth-Tuan Hussein Kedah, keturunan Banjar. Ini semua maqam2 yang tinggi kedudukannya. Tak boleh orang lain kongsi. Ulamak-jamak kpd alim. Tetap bila disebut ulamak di sini, orang yang banyak ilmu. Iradah bil ma’na, bukan bil lafzi. Allamah-orang yang sangat alim juga orang yang sangat dalam berfikir. Fahhamah. Atas wazan fa’’alah. Bahrul fahhamah, ada dalam kitab kat depan2. Hari ini yang dianggap alim ialah mereka yang ada phd. Bukan allamah. Siapakah allamah sebenar? Allamah ini orang yang lengkap dalam dirinya segala macam ilmu. Al-Quran serta As-sunnah. Juga aqidah, feqah serta tasawuf. (3 ilmu asas).. juga ilmu alat yg 12 termasuk arudh, mantiq, nahu, balaghah, badi’, ma’ani dll. Hari ini sudah berlaku penjuzukan ilmu. Orang yang ada phd, sebenarnya dia hanya tau pada juzuk kecil sahaja dari ilmu2 Islam yang luas. Kita tanya dia bab lain, dia taktau….”

Saya fikir, kita mampu mengesan idea yang ingin disampaikan oleh Ustaz Tahir.

Ada sesuatu yang menarik saya mahu kongsi ;

Untuk program Jaulah Ulamak 09, kami ditentatifkan untuk melawat seseorang. Di Pokok Sena, Kedah ada seorang alim, zuhud lagi misteri. Misteri bagi saya kerana telah banyak kali saya mendengar perkhabaran kehebatan beliau termasuk dari mulut ustaz yang saya letakkan thiqah yang tinggi padanya iaitu Al-Fadhil Ustaz Muhadir b. Joll di UIA tetapi saya masih belum berpeluang berhadapan dengan alim ini. Dikhabarkan bahawasanya Pak Su Mid ini berpuasa sunat setiap hari, khatam al-Quran 3 hari sekali, serta apabila bertutur kata-katanya tersusun rapi. Pernah menerima kunjungan Syeikh Muhammad Nuruddin Marbu Al-Banjari, iaitu ulamak terkenal pada hari ini. Sebenarnya saya paling teruja apabila Ust. Zainol Asri b. Ramli (pensyarah KIDU) mengungkapkan bahawa Pak Su Mid ni berpegang dengan mazhab Ibn Arabi (kurun ke-13M). Asy-Syaikh Al-Akbar Ibn Arabi, sosok yang kenamaan serata dunia Islam bersama-sama karya monumental beliau, Futuhat Al-Makkiyyah (penyingkapan-penyingkapan dari Makkah) serta Fusus Al-Hikam (serpihan-serpihan kebijaksanaan). Seorang ahli sufi suci serta filosof bijak bestari. Di Nusantara pula, Syeikh Hamzah al-Fansuri (abad ke-16M) dikenal sebagai penyambung gagasan Ibn Arabi serta pemula tradisi kesufian di sini. Hamzah al-Fanshuri terkenal dengan syair2 sufi beliau serta pelopor kepercayaan “Wahdatul Wujud” yang kontroversial itu. Al-Attas pula menyifatkan Al-Fanshuri sebagai manusia perintis kesusasteraan Melayu moden yang memancarkan keluhuran unsur2 pemikiran dan tasawuf dalam karya2 puitis beliau. Segala hal ini membuatkan hati saya menduga Pak Su Mid ini merupakan saki-baki pewaris aliran Al-Fanshuri yang masih hidup. Jiwa saya meronta buas mahu berhadapan serta berbicara dengan beliau. Namun apakan daya, pihak pengurusan terpaksa membatalkan lawatan ke rumah Pak Su Mid atas alasan tertentu. Saya redha, sedar dan mengakui diri ini terlalu kotor dan busuk untuk memijakkan kedua kaki ke tanah halaman mendiamnya sang alim yang bersih hati.

Dua resolusi (kata putus) Program Jaulah Ulamak DQ/PAKSU 09 yang dipersetujui bersama :

1- WAJIB BAGI KITA MENCINTAI ILMU DAN ULAMAK
2- TIDAK DIAMBIL ILMU MELAINKAN DARI MULUT ULAMAK


Penutup dan rumusan

Sesungguhnya sejarah Nusantara tunduk akur dengan keabsahan ulamak2 pondok dalam mengangkat melangit tamadun Melayu-Islam khususnya pada abad ke-19 (Tanah Melayu). Ulamak2 pondok ini tulen serta sepadu ilmunya. Ketulenan serta kesepaduan ilmu golongan ini diwariskan melalui tradisi talaqqi atau pun musyafahah bersandarkan hadith bagaimana Jibril as mengajar RasulULLAH saw seputar islam, iman, dan ihsan. Ulamak yang cahaya saktinya melimpahi segenap dimensi kehidupan termasuk memimpin barisan penentang penjajah. Saya percaya golongan ulamak ini benar2 menjiwai konsep “Al-Ilmu li Al-‘amal” serta keseluruhan Islamic epistemology. Selama ini pandangan mata sejarah kita dikaburi daripada melihat sejarah asli Nusantara dan Tanah Melayu. Tidak cukup dengan itu dipakaikan pula mata kita dengan cermin yang menzahirkan keagungan Barat. Seolah tamadun Eropah serta imperialis2 putih yang mendatangkan kemodenan serta membangkitkan semangat nasionalisme tanah air. Ini benar2 pencabulan besar-besaran dan terancang ke atas sejarah Nusantara umumnya dan ulamak2 Melayu khususnya. Ummat Melayu seyogianya bersyukur ke hadrat ALLAHswt dengan kehadiran Prof. Syed Muhammad Naquib Al-Attas dan menghargai beliau selaku pemikir agung kurun ke-21 yang sangat mendalam dan tulus kajiannya terhadap sejarah asal Tanah Melayu serta Nusantara sekaligus menolak gagah sekalian hujah pengkaji-pengkaji ketamadunan Nusantara sebelum-sebelum ini yang majoriti mereka ini daripada puak kuffar..!

Kesimpulan penting Al-Attas ialah : Islamlah yang bertanggungjawab sepenuhnya membina tamadun Melayu di Nusantara, membimbing mesra alam Melayu keluar dari daerah tahyul, mitos, serta khayalan karut tanpa segan-silu memasuki daerah yang terang-benderang dengan cahaya aqliyyah serta ruhiyyah. Komposisi Melayu-Islam terbentuk, sebati dan langsung naik tinggi ke puncak keagungan ketamadunan. Islam benar2 umpama sebuah sayap perkasa yang baharu tumbuh pada jasad alam Melayu mengupayakan jasad itu terbang tinggi ke angkasaraya jauh meninggalkan daratan berpenghunikan tahyul kehantuan.


Sebelum tammat, renung dulu madah al-Attas:

Hati yang hampa tiada mengandung Sejarah Bangsa,
Tiadakan dapat tahu menilai hidup yang mulia;
Penyimpan Khabar zaman yang Lalu menambah lagi
Pada umurnya umur berulang berkali-ganda.


"Aku hamba,aku khalifah"

Selesai hari Isnin, 12/10/09. Guar Chempedak.