Thursday, August 20, 2009


Kritikan W.S. Rendra ke atas bangsa sendiri : Satu counterattack terhadap faham pascamodenisme di Indonesia


Salam Takziah buat keluarga Wahyu Sulaiman Rendra.


almarhum WS Rendra


Minggu lepas dalam Sinar Harian aku terbaca berita tentang kematian Wahyu Sulaiman Rendra. Teringat sesuatu. Ya. Beliau pernah menghasilkan sajak yang mencengangkan sepertimana yang disinggung oleh Dr. Siddiq Fadzil dalam satu sesi ceramah di Masjid Sultanah, Alor Star sekitar 2008. Ketika itu, Ustaz Siddiq berbicara soal kemerdekaan. Seingatku, Ustaz Siddiqlah individu pertama yang memperkenalkan WS Rendra kepada aku. Terima kasih ustaz..! Rasa beruntung dapat mengenali insan seni berjiwa kritis ini walaupun tidak pernah bersua muka secara langsung. [Maklumat lanjut tentang arwah Rendra-klik sini]


Seperti yang diingatkan oleh Faisal Tehrani, para penyajak menjadikan karya2 mereka sebagai wahana untuk mengkritik lingkungan dalam kebanyakan masa. Inilah fungsi sebenar sajak. Berkenaan karya Rendra itu, intipatinya menuju ke arah premis : ‘Bangsa Indonesia belum merdeka’. Memang mencengangkan orang kerana Indonesia ialah sebuah negara yang cukup susah untuk mendapat kemerdekaan (kebebasan fizikal daripada penjajah). Terpaksa menumpahkan darah. Tidak melalui kaedah perjanjian damai seperti Malaysia. Tetiba kemerdekaan itu dinafikan pula oleh individu ternama dalam masyarakat..! Tentu waras tindakannya. Tentu kuat rasionalnya. Tentu ada sesuatu yang tidak kena ni. Memang pun. Minda masyarakat Indonesia masih dijajah (captive mind). WS Rendra ingin menegur perlakuan Indonesians yang masih mengamalkan dasar sekular kesan kolonialisasi penjajah. Nilai2 moral (agama) belum sebati serta masih lagi terasing dalam kebanyakan tatacara kehidupan mereka. Agama masih diandai bersifat terlalu private, ataupun alien (sesuatu yang asing) dengan erti kata tidak mampu bersepadu secara harmoni bersama hal2 sosial. Lihat, sampai begitu sekali bahana yang dibawa oleh penjajah sehingga berupaya mencipta barah dalam sistem sosial tradisional turun-temurun negara seberang.


Prof. Shamsul Amri Baharuddin ada manyebut hal ini, “ ringkasnya, dengan tersemainya benih modenisme yang mengisi keperluan “modeniti” penjajah di sesebuah tanah jajahan bererti sistem dan aturan kosmologi pribumi mengalami “keterasingan”, atau alienation, yang parah kerana proses sekularisasi sudah berakar umbi dalam kehidupan sosial warga pribumi dan warga imigran. Keadaan keterasingan ini telah menjadi cabaran utama kepada kewujudan dan perlanjutan sistem dan aturan kosmologi pribumi”


Prof. Shamsul Amri sekarang bertugas sebagai Pengarah Institut Alam dan Tamadun Melayu (ATMA), UKM.


Mari kita singgah sebentar di negara seberang bagi memahami realiti sebenar.


Pertamanya, sebagaimana terkandung dalam ungkapan “Orang kecil itu, benar dibilang salah. Orang besar itu, benar salah dibilang benar”. Inilah dia kerenah birokrasi. Penguasa (orang besar) menindas rakyat (orang kecil). Tidak ada keadilan sosial. Hal ini seringkali dikritik hebat oleh WS Rendra dalam bait2 puisi beliau. Kedua, kemunculan satu entiti sosial yang menggelar diri mereka sebagai Jaringan Islam Liberal (JIL) yang kelihatan cukup selesa dan bahagia dengan istilah2 kemodenan seperti enlightment, progressive dan renaissance. Kemunculan kumpulan ini antara lain dilihat sebagai response kepada golongan agamawan yang ekstremis-literalis menurut pandangan Dr. Mohd Farid Mohd Shahran, pensyarah di UIAM. Walaubagaimana sekalipun, Kedua-duanya merupakan manifestasi faham pascamodenisme di Indonesia sekilas pengetahuanku.


Sekian saja perkongsian kali ini. wALLAU a'lam. Selamat berpuasa kepada semua.


*Semoga ALLAHswt mencucuri rahmat ke atas ruh almarhum WS Rendra, almarhum Ustaz Asri (Rabbani) serta mereka yang telah meninggalkan dunia palsu ini. Ameen.


"aku hamba,aku khalifah"


11.45 pagi

Guar Chempedak